28 dec. 2013

Billigaste maten!


Nu måste jag skriva av mig innan jag spricker... eller ännu värre, blir riktigt otrevlig! Jag följer några grupper på Face Book som handlar om både matlagning och odling. Och de är verkligen toppen, inspirationen flödar! MEN problemet med FB är att man kan inte bara läsa det man gillar utan man får även annat... :-/  

Något som får mig att tugga fradga är detta tjat om BILLIGASTE MATEN! Varför måste maten vara sååååå billig? Är det alla prylar som man inte ännu har som ska köpas? Eller alla semesterresor som ska planeras? Eller? Jag vet, jag kanske hoppar på någons ömma tår nu men det är faktiskt så att vi lägger mindre och mindre pengar på mat men vi har mer pengar!

För 60 år sedan la man ca en tredjedel av lönen på mat och nu avsätter vi 12%, drygt en tredjedel av det vi handlade mat för förr. Vi gnäller över att ekologiska produkter är för dyra och väljer att handla mer för pengarna? Kvantitet är viktigare är kvalitet. 

För några veckor sen såg jag en kvinna på tv som hade gjort det till en sport att handla på extrapriser. Eller annan kvinna som fick berätta om hur hon letar efter gratisprodukter... som ett heltidsjobb. Affärer tävlar om billigaste matkassen. Kvantitet är viktigare är kvalitet. 

Förstår jag det rätt, att man är villig att se bortom sin hälsa och djurens hälsa så länge det är möjligt med billig mat? Jag har sagt det förr, det är ALLTID någon som betalar även om du inte gör det med pengarna i din plånbok. Frågan är om det är värt priset? 

Det kanske är bonde i ett annat land som betalar med sin hälsa för att du ska köpa billigaste bananen, chokladen eller kaffet. Kanske är det ett barn som har jobbat istället för att gå i skolan om du nu måste köpa det billigaste. Det är alltid någon betalar!

Kanske är det en gris som har levt sitt liv i en produktion som inte möjliggör till fri gång. Fri rörelse. Näe utan grisen sitter fast, äter där den står och skiter där den står. Ser inte dagsljus för än den ska till bilen på vägen till slakten. Allt för att du ska kunna köpa billigaste fläskfilén!

Är du säker på att kommande generation, kanske dina barnbarn inte betalar priset för att du väljer bort produkter som kräver mer tid och kostar mer att producera? Är det verkligen smart att välja bort KRAV-märkta, ekologiska och rättvise-märkta produkter för sin egen vinnings skull? Är det verkligen en vinst?

Förstå mig rätt, man kan spara pengar utan att vara dum-snål. Men det kräver lite planering och det tar lite tid. Och nej, jag vet att alla inte kan odla sin mat. Men många kan. Och fler borde. Men om vi bortser från det utan tänker att man måste handla all sin mat i affären så kan man fortfarande handla smart! 

Man kan handla efter säsong! Man behöver inte köpa jordgubbar i januari... Lyx som någon betalar för. Till exempel så kan man under sen höst och vinter halvåret köpa rotfrukter och kål och använda det som huvudgrönsaker istället för isbergssallad, gurka och tomater. Och glöm inte den föraktade potatisen! Den mättar otroligt bra för pengarna.

Man kan göra storkok och långkok. Om man vill äta kött kan man faktiskt köpa bra KRAV-märkt kött men billigare bitar från kon. Billigare kött från kon som har haft det bra kräver lite mer jobb men ack så gott det blir. Det vill säga framdelskött; högrev, bog, bringa, hals och lägg är ofta billigare än mittendelskött. Köttet är fett och smakrikt passar bra i långkok. Långkok och varför inte då storkok på samma gång? En het gulash som har puttrat länge är en riktig smaksensation!

Man kan också minska på köttet i sina kötträtter och fylla ut med linser och bönor. Och så kan man minska sin köttkonsumtion genom att byta ut kötträtter till lins och bönrätter! Bra vitaminrik mat och billigt!

Dessutom kan man göra matlådor och ta hand om rester! Som min paj, kylskåpsrens ;-) Kall kokt potatis från julmaten till botten istället för pajdeg, broccoli och ädelost är också rester. Och så himla god! Recept hittar du högst upp på höger sida under Bondjäntan Spisar.

Lite eftertanke skadar inte!

Så, nu mår jag lite bättre! :-)

34 kommentarer:

  1. Bra och viktigt skrivet Bondjäntan! :)

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med dig på alla punkter!!! Maten är oanständigt billig.
    Nu när jag var ute och handla igår (27/12) smet jag in på Prisma på Hornsgatan (tidigare vivo tror jag) --- fick nästan ett epilepsianfall inte en enda ekologisk produkt, flera reavaror hade sista dag 2013.12.25 - jag gick ut tomhänt! Den här butiken är ansluten till matrebellen och dit går jag aldrig mer - ever!

    En annan gång hade jag en liten diskussion med en tjej som skulle välja en matolja på ICA... hon stod och drog i icas egna olivolja - då frågade jag henne vad har du i timlön. Hon tittade på mig distanserat och jag ställde frågan igen med följd frågan om hon kan sätta det i relation att plocka oliver och sedan kallpressa fram oljan för 30 kr och bibehålla kvalité? Hon svarade mig att så hade hon aldrig tänkt tidigare - poletten ramlade ned! Hon tog Saltå kvarns olivolja istället. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Yvonne, det är vi konsumenter som kan påverka genom att efterfråga. En affär utan ekologiska produkter har troligen kunder som inte kräver ekologiska produkter. Makten ligger faktiskt hos folket. :-)
      Saltå kvarns olivolja fin! De flesta av deras produkter har hög kvalitet. Och ja, tänk om man tänkte lite längre, hur är produkten framställd och av vem, då kanske fler skulle välja "rätt".

      Tack för att du delad med dig av dina tankar!

      Radera
  3. Håller med dig fullständigt!

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt. Synd bara att dom inte tänker så i media och all reklam som påverkar alla. Alla lyssnar och påverkas alldeles förmycket på media! Istället för att stanna upp och lyssna på sin kropp som vill ha "riktig" mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej käre vän!
      Ja du har rätt, MEN industrin bakom konventionellt odlad mat är större och har mer pengar att höras för. Det ligger i deras intresse att höras mer! De vill ju inte förlora mot "andra sidan". Så det är konsumenten som har den största makten genom att göra aktiva val!

      Radera
  5. För en tid sedan var jag med äldsta dottern i affären och köpte en grillad kyckling. Den kostade typ 6 € -Vad dyyyyr! utbrast dottern. -Om du skulle ha avlivats för att bli mat till någon annan skulle du då inte ha velat vara värd mer än 6 €? frågade jag. Och det skulle hon ha velat. Så jag håller helt med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man kan tycka att bättre mat är dyrt om man jämför, för det kostar mer pengar. Så enkelt är det faktiskt. Men om man sätter det i ett annat sammanhang som du gjorde då blir det mer förståeligt och kanske till och med självklart varför man ska betala för sin mat! Tack Maria!

      Radera
  6. Håller med dig på exakt alla punkter!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Yes! Kunde inte sagt det bättre! Heja, heja!

    SvaraRadera
  8. Så bra att du tar upp denhär frågan, det borde nog skrivas och upplysas mera om vad den billiga maten innehåller och vilket lidande det innebär för djuren som tillhandahåller den billiga maten. För så är det alltid...

    Om man inte ägnar djuren en tanke så borde man iaf bry sig om alla kemikalier och antibiotika som följer med i de billiga produkterna och nej, det hjälper inte mycket att skölja grönsaker och frukter då de flesta bekämpningsmedlen är systemiska dvs tas upp av hela växten. Det är bl.a. därför som bina försvinner då även pollenet innehåller gifter. Utan pollinerare kommer vi att drabbas av världssvält men så få verkar ha förstått...

    Skriv gärna mer om dethär!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Ja utan bin blir det svårt att överleva så vi får väl hoppas att vi kan få till en förändring vad gäller dem genom att välja rätt val i olika situationer. Det börjar med en aktiv handling. Tyvärr kan jag inte tillräckligt mycket om bina och vilka gifter de påverkas av, har haft några diskussioner med min svägerska som är biodlare och biolog. Trodde tidigare att de mår dåligt av "alla" gifter men hon håller inte med... Jag ska se om jag kan få henne att göra ett inlägg. Intressant ämne!
      Men med det inte sagt att man borde använd en massa gifter i jordbruk...Kan man undvika gift så är det väl att rekommendera! Och när behöver man egentligen gift?

      Kram till er!

      Radera
  9. Det här skall jag dela, på Facebook, ör det här var jättebra skrivet! /Sofia

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Thank´s!
      By the way, bra resultat med "din" tomat! Snart ett inlägg om den... :-)

      Radera
  11. BRA, BRA, BRA!!!!! Håller med dig i nästan allt :-) Jag funderar skarpt på att starta "local friday" efter nyår, där man ska berätta om var man köpt för svenska och närproducerade varor till sin helg! Fler som du behövs, man måste ta upp detta för många så känsliga ämne!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. I NÄSTA ALLT??? Nä nu är jag besviken! ;-)
      Skojar lite men nog är jag lite nyfiken på vad du inte håller med om? Berätta gärna!

      Radera
  12. Bra skrivet! Billigt är sällan lika med bra. Just därför känns det lyxigt att äta saker som transporterats ca 20 meter från odling till tallrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lyx att äta egenodlat men också mycket jobb!

      Radera
  13. Ja, håller med. Vi är många som har både tid, pengar och möjlighet att ändra på våra konsumtionsvanor om vi vill. Om vi tycker att det är värt det för en bättre miljö, för en framtid för våra barn och barnbarn och för de som får betala för att vi ska komma undan billigt. Alla kan kanske inte (och då tänker jag kanske inte bara ekonomiskt, utan personer som mår dåligt och har svårare att orka göra en aktiv förändring) men VÄLDIGT många som idag spenderar tid och energi på annat kan göra val för en hållbarare livsstil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut att det finns människor som inte kan eller orkar göra en aktiv förändring. Säger inte emot. MEN som sagt, VÄLDIGT många kan! Och jag tror att om man förstår mer om produktionen och konsekvenser kanske man är mer villig att prioritera om?

      Radera
  14. Hej! Hittade hit via en annan blogg! Gillar skarpt din blogg! :-) Fint och tänkvärt inlägg, jag brukar ibland fundera om man inte är lite galen, vi sätter nog 40-50 % av den enas lön till mat. (Fast på två löner blir det alltså 25%. Låter lite det när man tänker efter... eller?) Ekologiskt och närproducerat är dyrare men för oss finns inga alternativ. Jag "ser" inte ens det andra i butiken, har blivit så van med att söka de gröna prislapparna som visar eko och så tar jag den produkten. Valet är dessutom enkelt, för det finns ju inte så många sorter att välja bland: ska man ha vetemjöl så finns det ETT ekologiskt vetemjöl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte ni är galna, tvärt om! Det är galet att inte vilja veta eller inte ens tänka tanken med varifrån maten kommer och hur den är producerad.

      Radera
  15. Tack för en tänkvärd och viktig text! Jag visste inte att vi börjat lägga så mycket mindre pengar på mat. Om man därtill tänker på hur stor del av pengarna som hamnar i mellanhändernas fickor så förstår man ju att det är jobbigt att vara producent idag.
    Jag handlar inte konsekvent ekologiskt, men närodlat och etiskt är viktiga ledord för mig.

    Tack för en intressant blogg!

    SvaraRadera